ORGANISATORISKE BRANNSIKRINGSTILTAK


Organisatoriske tiltak utgjør sammen med de aktive og passive tiltakene, byggets totale brannvern-utrustning. Sammen skal de forskjellige tiltakene ivareta brannsikkerheten i bygget, og er på mange måter avhengige av hverandre. De aktive og passive brannsikringstiltakene er avhengig av organisatoriske tiltak som service og vedlikehold for å kunne opprettholde sikker drift.


Andre organisatoriske tiltak er vernerunder og egenkontroll, instrukser for evakuering og utløst brannalarm. Brannvernopplæring og avholdelse av brannøvelser er andre eksempler på organisatoriske tiltak.


Kravet om å dokumentere organisatoriske tiltak faller oftest på virksomheten, eller brukeren av et bygg. Bruker / virksomhet har ansvaret for å drive opplæring av egne ansatte og utarbeide instrukser for evakuering, vernerunder osv. Erfaringsmessig ser vi at i store bygg med mange leietakere, vil det være fornuftig å utarbeide felles rutiner og drive felles opplæring og brannøvelser. Noen leietakere kan likevel ha spesielle installasjoner i sitt lokale, som kan ha invirkning på brannsikkerheten. Det da er viktig at dette kommer inn i brannvernopplæringen for denne leietakeren og at relevant informasjon bringes videre til andre berørte leietakere og eier.


Det anbefales at både eier og bruker utfører jevnlige risikoanalyser for å avdekke farer og mulige uønskede hendelser. Avdekkede funn i risikoanalyser skal ende ut i en handlingsplan med tiltak for å redusere risikoen.


Eiers ansvar ligger som regel på det bygingstekniske og de faste, aktive og passive brannsikringstiltakene. Eier sørger for de sakkyndige kontroller og videre service og vedlikehold.


Ofte gjøres de vernerunder og egenkontroller i form av sjekklister. Her kan det forekomme avvik. Avvikshåndtering er et organisatorisk tiltak. Det er viktig at det er avtalt hvem som håndterer og dokumenterer avvik og utbedringer av disse.


Ofte bestemmes de organisatoriske tiltakene mellom eier og virksomhet/bruker gjennom leieavtaler eller lignenede. Et godt samarbeid mellom partene, og en gjensidig forståelse for oppgaver og ansvar, er helt essensielt for at brannvernarbeidet og byggets brannvern-utrustning skal fungere.


HVA MÅ DU SOM BYGNINGSEIER GJØRE?

Sett opp byggets brannvernorganisasjon og tenk ut hvilke oppgaver du som eier kan delegere til eventuelle leietakere, brannansvarlig eller andre. Kanskje er du både eier og virksomhet i samme bygg? Det er viktig å stake ut en kurs og finne ut hvordan man vil utføre brannsikkrhets-arbeidet. Sørg for at egenkontroll blir utført og av avvik blir utbedret og dokumentert. Husk at du som eier er avhengig av rapportering av utførte oppgaver. På denne måten kan du dokumentere at oppgavene er utført. Det kan likevel lønne seg å ta stikkprøver for å sjekke. Husk å ha ryddige og klare leieavtaler der oppgavene rundt branvernarbeidet er klargjort og spesifisert. Sørg for å ha aktive serviceavtaler for de branntekniske installasjonene i bygget, og følg opp at de blir utført. Sørg for å velge en god leverandør med sertifisert personell og foretak.

Lag en brannperm der du samler all dokumentasjon for bygget.

Dette punktet er tung materie. Det kan være fornuftig å forhøre seg med, eller få noen med erfaring til å utarbeide organisasjonen og den beste måten å jobbe på. Å sette bort akkurat denne jobben kan være en god investering for å få det systematiske sikkerhetarbeidet til å fungere.